Nyheter
Belysning

Raske leveranser

Alltid prisgaranti

Åpent kjøp t.o.m. 31/1 2025

Apen som endret dansk design

Danmark er kjent og anerkjent som en av verdens mest fremtredende land når det gjelder design. Men kanskje hadde det som kjennetegner dansk interiør sett annerledes ut, hvis det ikke var for mannen bak den kanskje mest elskede apen i designverden.

Fra sølv til tre

Når Kay Bojesen begynte sin karriere innen design, var det som lærling hos Georg Jensen. Når han startet sitt eget firma i 1913, hadde han fokus på sølvsmie, men han innså at han måtte gå en ny vei om han skulle fortsette å arbeide med lidenskapen sin. I kjølvannet av krigen hadde mange husholdninger dårligere økonomi og Kay valgte å bytte fra sølv til et mer tilgjengelig og billigere materiale - tre. Bare ni år etter at han startet sitt eget firma, kom de første trefigurene til liv, som skulle bli Kay Bojesen sin signatur.

En lekenhet tar form

Inntil da hadde dansk design vært preget av enkle og rene linjer og en strenghet som understreket produktenes funksjonalitet. Kay mente ikke at design var noe å ta altfor seriøst, og etter krigen ønsket han å bringe mer humor inn i danske hjem. Trefigurene gjorde det enkelt å bryte en streng stil med noe føyelig, uten at det ble latterlig. De rene linjene var forsatt der, samt håndverk og stilrenhet. Det eneste som ble lagt til, var en lekenhet som var ny og unikt for designmarkedet.

Den mest ikoniske figuren til Kay Bojesen er kanskje den lille apekatten i teak og limba. Apen har åpnet døren for lekent design internasjonalt og tatt sin plass som en sann klassiker. Det er vanskelig, om ikke umulig, å tenke dansk design uten å tenke på Kay Bojesen og hans ape i tre. Det har vært mange forsøk på kopier de siste årene og konkurransen rundt lekne interiørelementer har økt siden begynnelsen av det 20. århundre. Men originalen er alltid en original og apens popularitet av ser ikke ut til å stoppe i nær fremtid.

Forståelse for omverden preger Kay Bojesen

Forståelsen for behovene til den omkringliggende verden skapte grunnlaget for Kay Bojesens figurer og driver virksomheten selv i dag, men med et annet fokus. Det miljømessige aspektet er en del av dette og selskapet har i mange år hatt en plantasje med teak som brukes for deres produksjon. Både produkt og emballasje er FSC-merket og arbeidet med miljø er en kontinuerlig prosess.

Et arkiv og arv lever videre

Designet for nye produkter kommer fra tidligere skisser og tegninger fra Kay Bojesen selv. Selskapets designleder Janus Højgaard forteller at han har for mye respekt for Kay og hans designarv når det skapes helt nye verk. Ethvert produkt som når markedet er utviklet ved å se gjennom arkivet og foreta mindre justeringer, som for eksempel farge for å møte ønskene til verden rundt oss. Gjennom samtaler med Kay sine barnebarn, kan det neste designet nå markedet for nye og gamle fans av Kay Bojesen.

Les flere artikler her