Raske leveranser
Alltid prisgaranti
Åpent kjøp t.o.m. 31/1 2025
Få designere har gjort et så sterkt inntrykk som den danske designeren Louis Weisdorf. Louis ble født i 1932 og er en av de mest fremtredende designere og arkitekter i verden. Han er kanskje mest kjent som skaperen av den klassiske og ekstremt populære Multi-Lite. Vi hadde den store gleden av å stille noen spørsmål til Louis om hans bakgrunn, GUBI og hvordan Multi-Lite ble til.
Veldig tidlig ble det klart for meg at jeg hadde en følelse for rom som jeg kunne visualisere. To veldig viktige forutsetninger for å kunne jobbe med form og design. Når man samtidig har et medfødt behov for å endre utseendet og forbedre funksjonene på ting rundt seg må man nesten bli designer. Veien tok meg med til Kunstakademiets Arkitektskole, på den tiden inneholdt utdannelsen også industriell design.
At jeg begynte å jobbe med design og belysning var delvis tilfeldig. Jeg begynte nemlig å jobbe for PH (Poul Henningsen), og senere for Verner Panton. PHs prinsipp om at lampene skulle beskytte mot blending fra lyskilden var noe jeg tok til meg. Muligheten til å selv tegne lamper kom ikke før jeg jobbet for PHs sønn Simon, som var arkitekt på Tivoli i København, 10 år senere.
Min første egne designede lampe er taklampen Konkylie fra 1964. Inspirert av PHs lysprinsipper, Verner Pantons fantasiverden og Tivoliets fargerike og kreative miljø. Det som gjorde den så spesiell var at den var konstruert av 12 enhetlige lameller. En spesiell Tivoli-utgave, med gullanodisert utside og vekslende oransje og rødlakkert innside, ble hengt opp i hele hagen. Noen Konkylie pendler henger fremdeles ved det kinesiske tårnet.
Ideen om lamper bestående av flere enhetlige lameller ble jeg veldig glad i, de kommende årene designet jeg flere lamper basert på samme prinsipp. Den mest kjente er sannsynligvis den sfæriske pendelen Turbo, som ble tildelt IF73-prisen Die Gute Industrieform" på Hannover-messen. Noe av det som hadde fascinert meg var det veldig enkle designprinsippet, men også at lampens utseende kunne varieres ved å blande lameller i forskjellige farger. Men etterpå savnet jeg flere muligheter for variasjon - til jeg fikk en helt ny idé. Hvor den inspirasjonen kom fra aner jeg faktisk ikke."
"Lamper er stort sett statiske i sine former og uttrykk - når de er designet, produsert og montert er det slik lampen kommer til å se ut. Men jeg fikk lyst til å lage en lampe som kunne være noe mer. Jeg forestilte meg at den kunne appellere til mange mennesker som kjøper lamper - at de kan sette sitt eget preg på designet og endre det når de har lyst eller trenger variasjon. Selvfølgelig uten at det går på kompromiss med de lystekniske egenskapene.
Så jeg designet Multi-Lite, med skjermer som kan justeres i forskjellige posisjoner og dermed forandrer utseendet betydelig og lar lysets stråler kastes i nye retninger. Min teori om at kjøperen har et behov for å kunne påvirke utseendet på lampen sin har vist seg å stemme bra."
"Gubi-familien ble jeg kjent med veldig tidlig. Vi bodde i samme nabolag på Fredriksberg, barna våre gikk på samme skole. Men det var ikke før flere år senere at GUBI fikk opp øyene for min pendel Turbo, og tilbød seg å produsere den. Det var starten på et fortsatt vellykket samarbeid gjennom Multi-Lite som, i tillegg til pendler i flere størrelser, nå også består av gulvlamper og bordlamper i mange ulike fargekombinasjoner."
"Ett enkelt tips for interiørdesign er ingenting jeg kan gi. Folk er så forskjellige. Man har forskjellige smaker, hjem og økonomi. Men et godt råd jeg kan gi er; kjøp alltid kvalitet - hvis du har mulighet."