Raske leveranser
Alltid prisgaranti
Åpent kjøp t.o.m. 31/1 2025
Et nytt år har startet, det blir selvfølgelig fulgt av messer der merkevarer viser hva de har å bidra med til hjemmene våre fremover. Er du nysgjerrig på hvordan designåret 2020 kommer til å se ut? Vi var på Stockholm Furniture & Light Fair for å sjekke ut vårens nyheter. Her er en kort oppsummering av hva du kan se frem til innen møbler og belysning!
De siste årene har vi sett et økt fokus på materialer og produksjonsprosesser som beskytter miljøet vårt. Klimaspørsmålet akkurat nå er kanskje mer aktuelt enn noen gang, dette gjenspeiles selvfølgelig også i møbel- og belysningsindustrien. Resirkulert plast, treverk fra bevisste produksjoner og design av overskuddsmaterialer blir sett hos mer eller mindre hver eneste aktør - og vi elsker det!
En helhetlig tanke bak produktnyhetene dukker opp. Vi ser det blant annet hos Chhatwal & Jonsson, som fortsetter å bygge videre på sitt utvalg av helt sporbare produkter. Vi ser det også hos Essem Design, som har brukt overskuddsdeler av aluminium for å skape ny design. Av med hatten!
Som nevnt ovenfor kommer mange av sesongens nyheter i materialer fra naturen. Naturlige materialer, først og fremst tre av forskjellige slag, er det som går igjen. Det hele skaper en koselig følelse som bringer oss tilbake til roten av skandinavisk design, selv når produktene kommer fra øvrige deler av Europa.
En annen fordel med denne trenden er at det blir enkelt å matche interiøret hjemme uten å måtte låse seg til ett merke. Et av de mest fantastiske produktene fra messen kommer fra Belid - en serie med lamper laget av kork(!). Dette materialet krever ingen hugging av trær eller unødvendig høsting, ettersom korken skrelles av fra treet og er et must for at treet skal leve og føle seg bra. Lampene vil komme på markedet i sommer.
En annen tydelig trend vi ser for vårens nyheter er de myke og komfortable formene, kombinert med milde nyanser. Beige, grå, sand, rustrød og naturlig hvit går igjen, gjerne matchet fint med detaljer i tre og sort. Interiøret går mer tone-i-tone, selv om vi ser noen merker som har valgt å legge til sterke aksentfarger. Et eksempel på dette er Strings nye oransje hylle, en leken nyhet som står i kontrast mot den ellers nøytrale fargeskalaen.
Det er tydelig at møbler og belysningstrender følger kundenes etterspørsel og markedets krav til åpenhet og klimatenkning. Den bevisste kunden vil ha mer enn bare et møbel, man vil ha en historie bak produktet. En trend vi håper og tror vil bli større og sterkere over hele designverdenen.